Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bavorština poprvé

Učit se německy ve škole je jedna věc. Použít jí pak v praxi je věc druhá. Na co mě však žádná škola ani v nejmenším nepřipravila, byl bavorský dialekt. Takzvaná Bavorština.

„Preferuješ „Hoch Deutsch“ nebo Bavorštinu?“ ptala se mě tehdy jedna německá kolegyně, když jsem nastupovala do své první (a současné) práce v Německu.

„Stačí, když na mě budeš mluvit jako na idiota,“ odpověděla jsem lámavě a absolutně jsem neměla páru, co tím myslí. To, co tím myslela, jsem pochopila časem. A že to byly opravdu trapné situace.

Dodnes nezapomenu na jednu rodinku. Stejně asi tak oni nezapomenou na mě. Rodiče si u večeře objednali k pití colu.  Když jsem se ptala jejich asi tak sedmiletého syna, co chce on, odpověděl mi jasně: „ Íííááá.“ Po chvilce, když jsem si v hlavě přeložila veškeré nápoje a žádné Íá jsem ve svém chabém slovníku nenašla, jsem zopakovala otázku znovu. Odpověď byla už jasná: „ÍÍÍáááá, íííááá, cola, íííáááá.“ Díkybohu, že coca-cola se nazývá na celém světě stejně a chování kluka jsem přirovnala k jeho věku. Každé dítě si na něco hraje.  A abych odlehčila situaci, pocuchala jsem klukovi vlasy a řekla: „pro oslíka jednu colu.“

Dnes už vím, proč na mě rodinka tak nevěřícně civěla. Íá nedělá jenom osel, ale i Bavorák, když něco chce taky Íá= Ich auch = Já taky.

Časem jsem si zvykla na mluvu a zkracování německých slov na minimum (Jako například: gema, wirma, hama, nima = wir gehen, wir sind, wir haben, wir nehmen…) Ale dalo mi to pěkně zabrat a často jsem vypadala jako naprostý kretén. Jako:

„Eishokey?“ Zeptal se mě kolega, když jsem prostírala na večeři a já myslela, že nadhazuje téma, abychom si povídali.

Jo hokej! Sice nejsem žádný velký fanoušek, ale rozpovídala jsem se o Jágrovi, o mistrovství světa a tak. On na mě koukal, jak kdybych spadla z Marsu, sem tam mi odpověděl a nechápavě se pousmál. Pak zakroutil očima a zeptal se znovu, pomalu a zřetelně:

„Alles okay?“

A mě to docvaklo. Pozdě, ale přece. A tak jsem se naučila další frázi: Eishokey? = Alles okay? = Všechno v pohodě?

Jo Bavorština není žádný med. Často s němčinou nemá absolutně nic společného. V tom huhlání a zkracovaní, aby se čert vyznal. Natož já – Češka.

A na závěr jeden bavorský vtípek:

Víte co Bavorsky znamená HEEEE? Ale musíte to HEEE říct hlubokým hlasem s výkřikem a otazníkem na samohlásce E a pořádným neslušným úšklebkem, jinak to nemá ten správný efekt.  

„HEEE?“ = „Promiňte, nerozuměl jsem Vám, můžete svou otázku zopakovat?“

Autor: Mirka Stajkova | sobota 3.1.2015 14:11 | karma článku: 28,00 | přečteno: 3515x
  • Další články autora

Mirka Stajkova

Chci prsa! Značka: Velká...

Vždycky se mi líbila velká prsa. Už jako malá jsem se těšila, až dospěji, že se budu také takovými jednou pyšnit. Jako má maminka, jako měla babička, prababička a všechny prapraženy v naší rodině. Velká prsa se totiž dědila z generace na generaci. A pak si nejspíš pán Bůh řekl: „Dost! To už stačilo!“. A to zrovna ve chvíli, když jsem se narodila...

8.2.2015 v 3:35 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3866x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Tati a jak se dělají miminka?

Děti a jejich všetečné otázky, na které někdy nemáme odpověď, nebo nevíme, jak jim odpovědět, aby byla spokojenost na obou stranách. A tak trochu lžeme, vymýšlíme si, přibarvujeme, abychom ty jejich malé hlavičky příliš nezatěžovali „dospěláckými“ věci, na které mají ještě dost času a tak se vyhnuli dalším a dalším otázkám PROČ, PROČ a PROČ? Někdy si však děti s pomocí televize, reklam a jejich naivního myšlení dokáží dát dvě a dvě dohromady a udělají si představu samy, se kterou jsou ve výsledku spokojené jen oni a my tak často vypadáme jako naprostí idioti.

4.2.2015 v 10:08 | Karma: 22,95 | Přečteno: 1757x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Můj rok blogu na iDnes

Konečně se mohu pochlubit, že jsem u něčeho vydržela déle než měsíc. Můj blog na iDnes slaví rok. Na zdraví...

29.1.2015 v 22:21 | Karma: 10,97 | Přečteno: 461x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Bavorština podruhé

Učit se německy ve škole je jedna věc. Použít jí pak v praxi je věc druhá. Na co mě však žádná škola ani v nejmenším nepřipravila, byl bavorský dialekt. Takzvaná Bavorština.

23.1.2015 v 11:19 | Karma: 25,76 | Přečteno: 2848x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Jak jsem se na chvíli stala Francouzkou

Pořád přemýšlím nad tím, jak asi musí znít moje rádoby Němčina pro rodilého Němce. Hodně hostů z hotelu, kde pracuji se mě ptá, z jaké že části Francie to pocházím. Poprvé mě to docela rozesmálo a hosté se divili, že nejsem Francouzka. Prý mám takový přízvuk.

17.1.2015 v 0:11 | Karma: 14,03 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 41
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2194x
...já jsem prostě já...A smolím knihu. Smolím jí už dlouho. Třeba jí i někdy dosmolím:-) ....................