Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Učíme se jazyky...

Dvanáct let němčiny ve škole, z toho třikrát od začátku (základka, střední, vysoká), sedm let angličtiny, z toho dvakrát od začátku (střední a vysoká škola), tři roky řečtiny, z toho rok jen luštění samotných písmenek. Ano to je moje skóre cizích jazyků. Ze školy. Hezky se to vyjímá v životopise, realita je ale úplně jiná. Na rozdíl od jiných předmětů, jsem z cizích jazyků prolézala z odřenýma ušima. A to doslova. Na jazyky jsem totiž, lidově řečeno, úplně blbá.

Němčinu jsem zapomněla ve chvíli, kdy jsem začala pracovat v Praze. Šéf byl Holanďan, takže naprosto vše se řešilo v angličtině. Hosté mluvili z osmdesáti procent anglicky. A moje angličtina nebyla zrovna to pravé ořechové.  Usmívat se a hrát si na němou jsem nemohla věčně. S tématy, co jsme ve škole probírali jako MOJE RODINA, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ, NA POŠTĚ atd., co jsem se na zkoušky učila zpaměti, bych to daleko nedotáhla. Ale v hlavě mi nějaká ta slovíčka (většinou sprostá a nevhodná – nevím proč, ty mi šly vždy dobře) zůstala uložená. A tak jsem se za nějakou dobu i rozmluvila.  Časy nečasy, pády nepády, hlavně, že mi rozuměli.

Dva roky praxe překonalo sedm let učení ve škole a hurááá, já mluvila anglicky. Ne, že bych mohla dělat někde překladatelku. To ne, ale vystačila jsem si. Důležité bylo přestat se všemu divit a odpovídat česky FAKT, JO???

Prahu jsem záhy opustila, vrátila se do rodného města a po pár letech podnikání a začala pracovat v Německu v hotelu. Anglicky nikdo neuměl, němčina se mi za ta léta z hlavy vypařila (ne docela, nějaké to Scheiße mi tam zůstalo:-) a já začala nanovo. Opět jsem byla nějaký čas němá. Zato vždy usměvavá a pracovitá. A učila se německy za pochodu. Je opravdu těžké, když vás někam pošlou a vy nevíte kam a hlavně pro co. A jelikož jsem blbeček, tak jsem měla v kapse blok, kam jsem si psala slova, co jsem v tu chvíli chtěla říct a nevěděla jsem jak. Doma jsem otevřela, dodnes mého největšího kámoše googla překladače, který ví všechno, a zapisovala. A učila se.

Stejně jako já se učí moji kolegové – studenti z programu EU, kteří mají praxi u nás v hotelu. Bulhaři, Češi, Rumuni, Španělé. Všichni máme jedno společné. Němčinu neněmčinu. A učíme se i od sebe.

„Víš, co znamená Vorhaut?“ Ptá se mě český kolega.

„Nevím.“ Odpovídám.

„Tak logicky. Přemýšlej. Haut je?“

„Pokožka.“

„A vor?“

„Před.“

Ahá, docvakne mi to a začnu se smát.

„Co je Vorhaut?“ Ptá se Bulhar.

A teď nastává situace, jak to vysvětlit. Vysvětlujeme, on nechápe.

„Tak mu to namaluj.“ Navádí mě kolega.

„Tak mu to ukaž.“

Bez ukazování, ale s malováním sprostých obrázků, lámavou němčino-angličtinou, se dostáváme k jádru věci.

„Preputsium.“ Blikne mu. A začne se smát. A já jdu domů s novým slovíčkem ve dvou jazycích. Google mi pak prozradí, že se trefil přesně.

 

Takové situace se opakují každý den. A tak se pomalu učím bulharsky. Ale se slovy jako buzerant, mokrá slepice, prd…l, předkožka, polib mi, drž hubu a počítáním bych v Bulharsku na dovolené moc neuspěla. Pokud by mě tedy někdo nenaštval. To bych mu to spočítala. Do dvaceti minimálně.

Stejně tak i ve Španělsku bych tomu se slovy jako hroch, škytavka, děvka a frází Kde jsou tady toalety, prosím? moc nedala. Možná by se musela odehrávat moc komická situace, abych svá nová slova použila:)

Ale kdo ví? Třeba za rok bude všechno jinak….

Tímto smekám přede všemi, kdo mluví plynně víc jak jedním jazykem.

Kaliméééra!

Autor: Mirka Stajkova | pondělí 21.7.2014 12:07 | karma článku: 32,91 | přečteno: 4421x
  • Další články autora

Mirka Stajkova

Chci prsa! Značka: Velká...

Vždycky se mi líbila velká prsa. Už jako malá jsem se těšila, až dospěji, že se budu také takovými jednou pyšnit. Jako má maminka, jako měla babička, prababička a všechny prapraženy v naší rodině. Velká prsa se totiž dědila z generace na generaci. A pak si nejspíš pán Bůh řekl: „Dost! To už stačilo!“. A to zrovna ve chvíli, když jsem se narodila...

8.2.2015 v 3:35 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3866x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Tati a jak se dělají miminka?

Děti a jejich všetečné otázky, na které někdy nemáme odpověď, nebo nevíme, jak jim odpovědět, aby byla spokojenost na obou stranách. A tak trochu lžeme, vymýšlíme si, přibarvujeme, abychom ty jejich malé hlavičky příliš nezatěžovali „dospěláckými“ věci, na které mají ještě dost času a tak se vyhnuli dalším a dalším otázkám PROČ, PROČ a PROČ? Někdy si však děti s pomocí televize, reklam a jejich naivního myšlení dokáží dát dvě a dvě dohromady a udělají si představu samy, se kterou jsou ve výsledku spokojené jen oni a my tak často vypadáme jako naprostí idioti.

4.2.2015 v 10:08 | Karma: 22,95 | Přečteno: 1757x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Můj rok blogu na iDnes

Konečně se mohu pochlubit, že jsem u něčeho vydržela déle než měsíc. Můj blog na iDnes slaví rok. Na zdraví...

29.1.2015 v 22:21 | Karma: 10,97 | Přečteno: 461x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Bavorština podruhé

Učit se německy ve škole je jedna věc. Použít jí pak v praxi je věc druhá. Na co mě však žádná škola ani v nejmenším nepřipravila, byl bavorský dialekt. Takzvaná Bavorština.

23.1.2015 v 11:19 | Karma: 25,76 | Přečteno: 2848x | Diskuse| Ostatní

Mirka Stajkova

Jak jsem se na chvíli stala Francouzkou

Pořád přemýšlím nad tím, jak asi musí znít moje rádoby Němčina pro rodilého Němce. Hodně hostů z hotelu, kde pracuji se mě ptá, z jaké že části Francie to pocházím. Poprvé mě to docela rozesmálo a hosté se divili, že nejsem Francouzka. Prý mám takový přízvuk.

17.1.2015 v 0:11 | Karma: 14,03 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejsem nominována na eurokomisaře, řekla v debatě pro studenty Nerudová

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:52

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 41
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2194x
...já jsem prostě já...A smolím knihu. Smolím jí už dlouho. Třeba jí i někdy dosmolím:-) ....................